Archive for August, 2013

h1

Somali press blasts Mo Farah: shill for Dahabshiil

August 30, 2013

UPDATE—FEB. 28, 2015:

In October 2012, Dahabshiil commenced defamation proceedings in The Netherlands against Dahir Alasow (a Somali asylum seeker living in The Netherlands) in respect of various articles written by Mr Alasow and published on his websites including Sunatimes, Waagacusub and ASOJ. These articles alleged that Dahabshiil was, inter alia, involved in the financing of terrorism and other serious crimes, allegations which were categorically denied by Dahabshiil.

On 16 December 2014, the ’s-Hertogenbosch Court of Appeal of The Netherlands, following an extensive examination of the evidence, ruled that the articles were untrue and defamatory of Dahabshiil. Mr Alasow was ordered to remove various articles containing the defamatory allegations from his websites, publish a notice of rectification and pay Dahabshiil’s legal costs. The court’s decision can be found here:
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHSHE:2014:5351


When Barclays decided to end its partnership with Dahabshiil, a money transfer company that funds al-Shabaab, Olympic gold medalist Mo Farah condemned the decision, claiming that the families of Somali-Britons like his depend on Dahabshiil’s remittance service.

In turn, the Suna Times, an independent publication of Somali journalists, and Muqdisho News have condemned Mo Farah for misleading the world about the Barclays decision.

The Somali reporters point out 1) that Dahabshiil funds terrorism, as Money Jihad readers also know, 2) that other remittance alternatives separate from Dahabshiil are available to Mr. Farah and to Somalis around the world, and 3) that Mr. Farah belongs to the same tribe as the owner of Dahabshiil.

Mo Farah’s Scandal: Tribalism or Bribery?

London {Sunatimes} British-Somali Olympic gold medalist Mo Farah has started propaganda campaign, organized by the terrorist financier, Dahabshiil money transfer company.

Mo Farah spoke to the Guardian said “This decision (by Barclays Bank) could mean life or death to millions of Somalis.”He misled the British media by telling that he sends monthly upkeep expenses to his family back in Somaliland, and they’ll be in danger should Dahabshiil had been closed.

Mo Farah can send his money through world remit, which has cooperation with Zaad Service (MMT Service in Somaliland), an online money transfer service that can send money in five minutes. He has an alternative in sending money through other services which has not been affected by Barclays ban such as Kaah express, but it’s so unfortunate to see him spreading propaganda in favor of Dahabshiil.

Although Mo Farah hails the same clan of Dahabshiil proprietor, many Somalis wonder why he is in the middle of such a mess. His supporters believe that he hastily and blindly supported the terrorist financiers. He urged Barclays to lift the ban, and signed petition asking British government to put pressure on Barclays in his twitter account. He wrote a letter to PM Cameron urging him not to close Somali money transfer agencies, but in turn, his intention was to save Dahabshiil.

PM Cameron cannot save a company that has committed terrorist crimes; therefore the athlete should have saved his reputation, by trying to find out the truth.

Mo Farah should realize that Dahabshiil was behind the killing of Somali journalists, and intermingled the dirty politics in Somalia, and has been found guilty by a court of law in relation to their financial support with Al Shabab…

It is so distressing to see independent and expatriate journalists who are trying to save their country from the throes of terrorism be smothered out by institutional, corporate, biased media sources that simply will not print the truth about Dahabshiil.  The British media conglomerates have latched on instead to the glamour and star power of Mo Farah, while ignoring “lesser” Somali celebrities like Nimo Djama and Sado Ali Warsame, who have received death threats for speaking out against Dahabshiil.

Advertisements
h1

Financial mischief: recommended reading

August 28, 2013
  • Yemen admits that, left to their own devices, donors’ zakat will fund terrorismmore>>
  • Financial crime expert Kenneth Rijock affirms the decision by Barclays to stop doing wiring money to Somalia… more>>
  • After Goldman Sachs, GoDaddy, and NASDAQ snafus, maybe it’s time to acknowledge the threat of economic warfaremore>>
  • Will bitcoin be embraced beyond the anarchist fringe? Laundreymen author Jeffrey Robinson has his doubts… more>>
h1

Term of the week: Afghan Trade Transit

August 28, 2013

In their 2010 book, Cassara and Jorisch defined the Afghan Trade Transit (ATT) as:

A regional agreement between landlocked Afghanistan and its neighbors that allows goods to be imported into the country with preferential duties.  The trade has resulted in massive smuggling and trade fraud, and it continues to facilitate the laundering of narcotics proceeds that help finance the Taliban.

The ATT agreement has since been modified, and merchandise that passes from Afghanistan through Pakistan has diminished by 50 percent according to a recent report from the major Pakistani newspaper Dawn.  Nevertheless, Dawn’s sources say that the renegotiated treaty really only hurts normal trade, but that smuggling continues unabated:

… A customs official familiar with these developments told Dawn that including stringent clauses in the treaty were unlikely to help curb smuggling.

“Now containers imported through Iranian ports are smuggled to Pakistan through the same routes,” he said.

The only difference, the official added, was that earlier a huge number of Pakistanis were getting jobs directly or indirectly, and now they were transferred to Iran. He said: “The smuggling can only be discouraged through reducing duties on smuggling-prone items and effective surveillance of the border”…

Guess the Taliban can breathe easy again.

h1

Bill would let S. Arabia be sued for funding 9/11

August 27, 2013

Saudi Arabia financed the 9/11 terrorist attacks through a combination of government-funded “philanthropy,” private zakat donations by Saudi royals and elites, and front charities—some of which was funneled through Saudi banks.  But Saudi Arabia (and Jordan) has steadfastly resisted lawsuits in the U.S. to force their bankers to disclose documents which will prove their culpability (see here, here, here, and here).

A bipartisan bill aiming to allow such lawsuits to proceed will be reintroduced in Congress shortly by members of New York’s delegation.  Litigation should be part of a broad strategy to bankrupt terrorism and its state sponsors.

Here’s the latest from Steve Emerson writing for Newsmax:

9/11 Group Supports Terror Finance Legislation

Thursday, 22 Aug 2013

By Steve Emerson

A petition urging Congress to pass new terror financing legislation is being circulated by a group of 9/11 victims’ families and survivors of the attacks.

Three New York lawmakers plan to introduce the Justice Against Sponsors of Terrorism Act when Congress returns after Labor Day. The bill would allow American victims to sue foreign people and entities for financing terrorist attacks. Courts have blocked such claims against Saudis alleged to have aided the 9/11 plot.

It has a bi-partisan group of co-sponsors, including Democrat Charles Schumer in the Senate, Republican House member Peter King and Democrat Jerrold Nadler, all from New York.

While Americans widely support law enforcement actions to prevent terror attacks and curb terror financing, this is at least the third time the bill is being offered.

“No individual or country should be shielded from being held accountable for their role in the most heinous act of terrorism to ever occur in the United States,” Schumer said in announcing a similar 2011 effort. “This bill will send a clear message to Saudi Arabia and other sponsors of terror: if you attack the United States, you will be held accountable. It will also allow the families of the victims of the 9/11 attacks to receive some justice for the losses they experienced on that fateful day.”

The petition drive by 9/11 Families United for Justice Against Terrorism aims to show Congress a broad base of support for the bill…

h1

Belgium stops welfare payouts to Islamist fighters

August 26, 2013

Good.  Just like Tamerlan Tsarnaev should have been denied public benefits after somehow coming up with enough money to travel to Russia in search of terrorist training.  Not only are their foreign activities evidence that they don’t need the welfare they are receiving, but this crackdown is also a signal that Western governments are wising up to the risks of funding Al Qaeda aligned groups through social welfare. 

Thanks to Gisele for sending this in from France 24:

Belgian jihadists in Syria stripped of welfare benefits

Two Flemish cities have decided to penalise presumed Belgian jihadists, currently fighting alongside rebels in Syria, by depriving them of the social benefits they enjoyed as citizens of Belgium.

By Marc DAOU

Belgian jihadists who travel to Syria to fight against President Bashar al-Assad’s troops are now being penalised by their home country’s government.

According to Belgian media reports on August 19, the Flemish cities of Antwerp and Vilvoorde have indeed deleted 29 such presumed jihadists from lists of individuals receiving social benefits from the state.

The official reason given for the move was that these people no longer lived at their registered address.

Investigations carried out by city authorities found that the presumed jihadists had been accessing their Belgian savings by withdrawing money from banks in Turkey, just across the Syrian border.

The action taken by the Flemish cities has also resulted, for example, in the suspension of 1,000-euro monthly welfare payments to the wife of one of the men, even though she still lives in Antwerp. The woman’s husband, Saïd M’Nari, reportedly left Belgium in May as a member of dissolved radical Islamist group Sharia4Belgium, which has been qualified as a terrorist organisation by legal authorities in Antwerp and accused by Interpol of sending fighters to Syria.

The official reason cited for the discontinuation of Mrs M’Nari’s welfare checks was that she reported that she was no longer seeking employment.

In Syria, thirty-three jihadists from Antwerp and Vilvoorde

Flemish daily newspaper “De Standaard” explained in its August 19 issue that in recent months Belgian police and intelligence services discovered that Belgians who had travelled to Syria to join the rebels were still receiving welfare payments.

In June, Bart de Wever, mayor of Antwerp and president of Flemish separatist party NVA, had threatened to punish the presumed jihadists.

“It would be unjust for these people to benefit from social programmes and use, for example, their unemployment payments to finance their fight in Syria,” he was quoted as saying on the website for Flemish news station VRT in June.

Beyond having their government aid revoked, the Belgian jihadists would also be prosecuted upon their return to Belgium, de Wever added…

h1

Marxist rebels go bananas, attack fruit company

August 25, 2013

Left-wing militants have attacked Sumitomo Fruits Corp. (Sumifru) site in the southern Philippines after the business refused to pay the extortion money demanded by the insurgents.  Twenty communist gunmen of the New People’s Army burned six Sumifru trucks and seized equipment from the site.

Financing themselves with revolutionary taxes imposed against corporations and wealthy businessmen is a common tactic of leftist guerrillas including the Kurdish PKK and, until recently, the Basque ETA.  Terrorist groups such as the Taliban and al-Shabaab have employed similar tactics by demanding Islamic taxes from businessmen and shopkeepers within their territory.

A special report from United Press International:

Filipino NPA guerrillas attack Japanese business site

Filipino Communist New Peoples Army guerrillas attacked a Japanese Sumitumo Fruits Co. site in Mindanao.

DAVAO CITY, Philippines, Aug. 14 (UPI) — Filipino communist New Peoples Army guerrillas attacked a Japanese Sumitumo Fruits Co. site in Mindanao, authorities said.

The Sumitumo facility in Bangbang, a village in Mindanao’s North Cotabato province, has been targeted repeatedly.

The Bernama news agency reported Wednesday local authorities believe the attack could have been instigated by the firm’s refusal to pay the NPA’s “revolutionary” tax, exacted from businesses and politicians as the price for doing business.

The NPA, estimated by the Filipino government to have 4,000 members, is the armed wing of the Communist Party of the Philippines and has been battling authorities in Manila and 60 Philippine provinces since 1969.

The geography of the Philippines, which consists of more than 7,000 islands, with the 11 largest making up more than 95 percent of the country’s area, adds to the difficulties of imposing central government control.

Not only do the Philippines suffer from an NPA Communist insurgency, but Muslims militants in Mindanao have been a problem for decades.

Insurgency has a long history in the Philippines.

Islam infiltrated Southeast Asia through traders and Sufis beginning in the 13th century. Unlike its spread in the Middle East, it was a largely peaceful process. This process left the Philippines with approximately 5 percent of its population Muslim, concentrated largely in the southern part of the country.

The NPA’s militancy is not limited to Mindanao…

h1

Bribery added to Dahabshiil’s rap sheet

August 23, 2013

UPDATE—FEB. 28, 2015:

In October 2012, Dahabshiil commenced defamation proceedings in The Netherlands against Dahir Alasow (a Somali asylum seeker living in The Netherlands) in respect of various articles written by Mr Alasow and published on his websites including Sunatimes, Waagacusub and ASOJ. These articles alleged that Dahabshiil was, inter alia, involved in the financing of terrorism and other serious crimes, allegations which were categorically denied by Dahabshiil.

On 16 December 2014, the ’s-Hertogenbosch Court of Appeal of The Netherlands, following an extensive examination of the evidence, ruled that the articles were untrue and defamatory of Dahabshiil. Mr Alasow was ordered to remove various articles containing the defamatory allegations from his websites, publish a notice of rectification and pay Dahabshiil’s legal costs. The court’s decision can be found here:
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHSHE:2014:5351


The Somali Channel, a satellite television station, recently aired an interview with Deka Abdulkadir, who is a district commissioner for Wardhigley in Somalia.  During the interview, Ms. Abdulkadir said that the Somali-based Dahabshiil money transfer service has funded the terrorist organization al-Shabaab (which is well-known to readers of this blog and to those familiar with Somali finance).  The Somali Channel subsequently removed or altered the damning interview from its website and YouTube channel.

The Associated Somali Journalists (ASOJ), a group of independent Somali reporters, have blasted the removal, and have alleged that the video was expunged because Dahabshiil secretly bribed the Somali Channel to remove it.  ASOJ also cites a campaign of “assassinations, incarceration, bribery, and oppression” by Dahabshiil against journalists.  They forgot to mention the death threats against musicians who have sung or spoken out against Dahabshiil.

The UN Monitoring Group on Somalia and Eritrea recently reported that money for al-Shabaab was transferred through Dahabshiil at the specific direction of al-Shabaab leadership.

From ASOJ‘s news site:

SCANDAL: SOMALI CHANNEL TV WAS BRIBED BY DAHABSHIIL

Associated Somali Journalists (ASOJ) found solid evidence that Somali Channel TV solicited bribery amounting £ 5,000 from Dahabshiil, and subsequently removed from their youtube channel special report on Dahabshiil’s investment to Al Shabab terrorists and other violations.

“Somali journalists denounce in the strongest terms possible the alteration on Wardhigley district commissioner’s remarks against Dahabshiil done by Somali channel TV.  It is unfortunate to see international Satellite TV to do such awkward alteration.  We therefore call the Somali Federal Government to take necessary legal steps against Somali Channel and Dahabshiil” Said in a press release from ASOJ.

ASOJ asks Somali independent media to stay away from bribery and concealing the truth. ASOJ also made available to the public the youtube clip that has been removed from Somali Channel account.  ASOJ once again informs the international community about Dahabshiil’s violations against Somali independent media such as assassinations, incarceration, bribery, and oppression, and asks the Federal Government of Somalia to take necessary steps to contain such acts since Dahabshiil finances Al Shabab Terrorists as well…

One would think that the newspapers in Minneapolis, which routinely covers Somali issues due to the large Somali population there, would cover this news.  Wouldn’t their Somali readers and businesses that cater to them benefit from learning what this major remittance company is doing with the profits from the money Somalis send back home?  Does the press not know what ASOJ is alleging, or do they just not care?